Saturday, March 24, 2012

[#1 Random] Don't Be Sad


#1: Sebab utama untuk dapat mencapai kebahagiaan adalah keimanan kepada Allah. Jika hubungan dengan Allah tidak dijaga, bagaimana pula mahu mempertahankan hubungan sesama manusia?

#2: Perasaan sedih terbit apabila orang bercakap mengenai kamu. Tapi pernah terfikirkah akan kamu perasaan orang apabila kamu bercakap mengenai mereka? Jangan resah dengan musibah yang menimpa diri dan jangan mengeluh dengan kepedihan yang datang bertubi-tubi. Jika diam boleh membuat kamu terhindar dari keburukan dan kamu boleh menjauhinya maka itu sudah cukup. "Maka berpalinglah dari mereka"(Surah An-Nisa':62)

#3: Jika seseorang berbuat jahat kepada kamu, tentu kamu akan berasa marah. Tetapi apabila kamu membuat jahat kepada orang, adakah orang itu akan berperasaan seperti kamu? Marah adalah pintu ke arah keresahan, kesedihan, kekacauan hati dan kemurungan. Tawanlah marah itu dengan redha kerana sesungguhnya redha akan melepaskan kita dari pintu keburukan. InsyaAllah.


Dari Ustaz Azhar al Idrus:

~✿ Jangan kongsi status yang MENJATUHKAN MARUAH diri sendiri, apatah lagi maruah orang lain..berguraulah dalam BATASAN AKHLAK..menjatuhkan kemuliaan diri sendiri atau orang lain di hadapan khalayak facebook bukan ajaran Islam dan bukan akhlak seorang muslim..
 ~✿ Jangan tulis atau kongsi benda yang TIADA MANFAAT, kerana seorang mukmin itu senantiasa mengejar manfaat dan memberi manfaat kepada orang lain..sebaik-baik manusia, orang yang PALING BERMANFAAT pada manusia lain..
 ~✿ Jadikan setiap ketikan jari pada keyboard sebagai SAHAM PAHALA dan KEBAIKAN..mengeratkan silaturrahim, menyebarkan MESEJ TAZKIRAH, berkongsi khabar umat Islam dan sebagainya adalah nilaian IBADAH yang cukup besar..

Sabda Rasulullah saw : “Barangsiapa yang MENGAJAK (seseorang) kepada petunjuk (KEBAIKAN), maka baginya PAHALA seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun.” (HR. Muslim)


No comments: