Thursday, July 14, 2011

Puding Trifle


Yeayy...Akhirnya berjaya gaks la buat benda alah ni...Kalau ikot niat,dah bertahun2 dulu nak buat...Tp hari ni br tertunai...Itupon sbb nak bawak utk potluck kat opis besok...

Thanks to pemberi resepi a.k.a x-opismet a.k.a kak Jojet... *heart*

Bahan2:

6 sb tpg kastard
5 sb gula
600ml susu segar *kalau ikot resepi kat tmpt lain,ade gaks yg gune susu cair*
1 sk esen vanila
2 tin mixed fruits
1 pack fresh strawberry
2 swiss roll
1 pack raspberry jelly (brand Nona) *senang dan mudah*

Cara2:
1. Potong swiss roll dalam 2cm/ikot suke hangpa. Pastu susun cantik2 dalam bekas.
2. Bancuh tepung kastard bersama susu secawan. Yang selebihnya,didihkan atas api bersama gula dan esen vanilla.
3. Agak2 gula dah larut, campurkan bancuhan tepung kastard dalam bekas didihan. Kacau sampai likat *ala2 linyut ( mknn org sarawak =p ). Tutup api. Tunggu dalam 5min (bagi kastard sejuk).
4. Bila dah suam2 kuku harimau, scoopkan ke dalam bekas swissroll td.
5. Susun mix fruit ngan Stroberi cantik2 atas mix kastard.
6. Sambil2 tu didihkan air, bancuh jelly. Ikot je instruction kat belakang kotak tu.Senang gilos.
7. Mcm biasa,tunggu dalam 5min agak2 dah suam2 kuku Omar, scoop sket2 tuang atas trifle tadi.Agak2 sendiri la kuantitinyer.Jgn banjir sangat sudah.
8. Masukkan dalam peti ais.Kasik sejuk baru dibedal sorg2!



Rase??X sempat lagi nak rase...Esok baru nak tau...
Cikgu,tlg komen eh besok.. :)

8 comments:

J.J. said...

ngehngehngeh.. akak dulu buat main bedal je..

tahniah kepada ain kerna dah tambah menu baru! nanti bulan posa/raya buleh buat berbekas2222222

C I K Y A T said...

nak rasa gak! nak ganti strawbeery ngan buah pala penang.. amacam?

Nurul Ain Umor said...

@ J.J.
akk da mmg terer...tutup mate pon bleh buat...

tenkiu kakak atas tunjuk ajar..tunjuk ajarku SIFOO..(^_~)

@ C I K Y A T
Buley2..nk ganti ngan buah dadu pon bleh...(^_~)

b a m b a m ' s said...

sedapnya wehhh!! nak jugakkkk!!!!

Nurul Ain Umor said...

@ b a m b a m ' s
Bam, sonang yo buek eh...ko try la..ko kan suke men masak2..(^_~)

Sarah Nur said...

tergoda iman ai..nmpak mcm sedap..sedap ker??buat b'buka ok gak nih..

Nurul Ain Umor said...

@Sarah Nur
Alamak...sorry2..tak sengaje..ehehehe(^_~)

MaizMalik said...

alerr..tak merasaaaa...naakkk...