Wednesday, November 9, 2011

[Sembang-Sembang] Simple dan simple-not



Perbualan antara dua orang rakan.

Rakan A: Apalah kamu ni. Nak goreng telur yang SIMPLE macam tu pun tak reti. Teruk betul lah.
Rakan B: (membisu seketika). Ok. Lepas ni kita masak kari ayam ye.
Rakan A: Errrrr... Kari ayam?  Tak reti buat lah.
Rakan B: (masa ni lah nak kutuk balik. Tapi tahan) Jom aku ajar.

(perbualan hanyalah lakonan semata-mata :p )

Tak semestinya benda yang A rasa SIMPLE, B pun rasa SIMPLE yang sama. B mungkin tak tahu nak goreng telur tapi B tau masak kari sedap yang mana A rasa sangatlah SIMPLE-NOT.

Memang dalam kehidupan kita ni, memang kita dah biasa dengan situasi seperti ni. Tak kiralah kat pejabat ke sekolah ke rumah ke jalan raya ke atau mana-mana.

Kadang-kadang bila sesuatu benda tu kita dah pandai, kita mulalah nak perlekehkan orang lain. Kononnya benda sesenang kacang Ngan Yin tu pun kita pelik bila orang lain tak reti buat. Tapi sebenarnya kita tak tau yang orang yang tak reti buat benda yang pada kita senang tu, pandai buat benda lain yang susah pada kita.

Kan semua orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Tak semestinya semua benda yang kita tahu tu, orang lain tahu/patut tahu dan tak semestinya ape yang orang lain tahu, kita pon tahu.

Kalau salah, perbetulkan. Bukan mengata.
Kalau silap, tegur. Bukan mencaci.
Kalau terlupa, ingatkan. Bukan memaki.





2 comments:

~~ aifan ~~ said...

setujuuuu...ader button LIKE tak ???

Corat Coret Ain said...

@ ~~ aifan ~~
nak LIKE juge la..(^_~)