Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 25, 2011

Petua Kurangkan Sakit Bersalin

Entry kali ni untuk sharing2 je...
sbb aku sendiri lom penah rase sakit bersalin tu camne...
so, aku share je la info2 yg aku dok dapat dr mr.Google...

Artikel ni aku dapat from Blog MySetBersalin.Com

1.Sebelum pergi ke hospital, sediakan air selusuh,isi dalam botol dan bawa sekali ke hospital.Bila rasa sakit, minum air tu.Kebanyakan nurse pun tahu dan suruh kita minum air tu bila kita sakit.Jangan bimbang bawak je kat dalam labour room.

*air selusuh- air yang dibuat sendiri oleh suami atau org2 tertentu utk memudahkan isteri bersalin. (solat hajat, surah al fatihah, surah al-hasyr ayat 21-24, selawat syifa dan doa2 tertentu)- ini kire berusaha la...yg len tu kiter serahkan pada Allah :) * Bak kate mr.Asben,air yg aku dok minom slalu tu sume air selusuh..dier da doa2 kan dah...ngeeee

2.Masa dekat atas katil, bila rasa sakit datang ubah posisi berbaring.Baring ke kiri dan bukan ke kanan supaya jantung kita tak terhimpit untuk pam darah.

*nnt aku try*

3.Bacalah surah maryam dan beberapa surah lagi berulang-ulang sehingga sakit tak terasa sangat.

*ataupon surah luqman dan yusuf atau ape2 doa,zikir...kan sakit tu penawar segala dosa :) *

No comments: