Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, March 24, 2011

Ayam Campak-Campak


Ini adalah hasil ayam campak2 utk dinner smalam... Tp telah dibedal seawal 6ptg... Mlm mkn bende len plak... Hahahaha... (tebayang camne la agaknyer badan aku klu jadik full-time housewife... ermm...cant imagine)

Actually aku da perap ayam ni awl,smalam baru goreng... Meh aku share resepi campak2...(^_~)

Bahan-bahan:
5 ketol ayam (utk 2 org mkn... Klu ayam banyak,sile tambah ingredients bawah ni)
* 1 cm halia
* 1-2 ulas bawang putih
* 2-3 ulas bawang merah
* 1 sudu sos tomato
* 1 sudu sos tiram
* 1 sudu sos cili
* 1 sudu kicap
* 2-3 titik sos ikan
Blackpepper secukup rasa
Garam secukup rasa (tapayah letak banyak sbb sos ikan da masin)
Air
1 sudu minyak masak

Cara-cara:
Perap
1) Cuci ayam bersih2 dan toskan airnya. Masuk dalam 1 bekas
2) Kisar sume bahan bertanda *
3) Tuang ke dalam bekas ayam. Gaul smp sebati
4) Masukkan blackpepper dan garam secukup rasa.Perap dalam 1-2 jam *aku perap semalaman

Menggoreng
1) Masukkan sedikit minyak dlm kuali non-stick (klu bukan non-stick takot melekat)
2) Masukkan ayam ke dalam kuali beserta air (air tu kene agak2 la)
3) Goreng smpai air kering (klu ayam tamasak lg,tambah air lg)
4) Angkat dan tos minyak


Haaaa... Simple je kan... Aku masak sume simple2 sbb aku MALAS..(^_~)

3 comments:

Anonymous said...

ain ni.. main2 campak2 pn nmpk sedap.. laparnya tgk ayam 2... yummy.. hehehe..
:mekna:

Corat Coret Ain said...

@ Mekna
Mase tgh cuti ni rajin la ain masak...Mekna try la.. Senang je buat dier..(^_~)

Anonymous said...

insyaAllah... kena tggu mood rajin br trn dapur.. hehehe..