Wednesday, March 30, 2011

Resepi Tertunggak -Sotong Oriental


Malas nak taip panjang2... Korang tgk je la resepi dier kat cni (kalau nak buat banyak)... Resepi aku ni utk 2 org makan...

Bahan2 (Pes)
1/2 sb pes tom yam
1/2 sk rempah kari ikan
3/4 sb sos tiram
1/2 sk sos ikan
air panas

Bahan
4-5 ekor sotong (yang sederhana besar. potong comel2 pastu curah air panas dan tos)
2 tangkai daun kari
1 ulas bwg merah (potong bulat)
1 ulas bwh putih (cincang lumat, nk tumbuk pon bleh)
garam & gula secukup rasa
sos ikan

Cara2
1. Gaul bahan2 pes
2. Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
3. Masukkan pes dan biar lebey kurang 2-3 minit.
4. Masukkan sotong dan sos ikan.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu. selalunya sos ikan tu dah masin) & gula (kalau suke. aku xletak) dan masak selama 5 minit.
5. Siap!


5 comments:

FourLitreWords said...

looks nice..tapi takat tgk je idokle kenyang perot aku..pekata ko msk again and send 'em to ma place=))

C I K Y A T said...

awat masa mak dtg tak de pun semua nih???????????????????????? ape ni nyah....

Nurul Ain Umor said...

FourLitreWords
cheh..yg ni lom ade delivery service lg...harap maklum...

Nurul Ain Umor said...

C I K Y A T
alamak...berasku...eh..biras...
nyah..mak ni buat sgale mak nenek ni ade time2 nyer..mood rajin x slalu ade..sgt rare ok..hahaha..ic bile nak kasik??

C I K Y A T said...

erk..yela-yela...


grrrr